ROOM  for  RECRUITMENT




Blog



​Recruitment = Marketing

Dat vinden wij ook! Dit is natuurlijk reclame voor IBM software maar vertelt mooi het verhaal van post and pray naar engagement.



​De beste vacaturetekst schrijven? Stel de juiste vragen!

Overal kom je tiplijstjes tegen met wat je wel en niet moet doen in een vacaturetekst. Vaak genoemd: de functietitel, de juiste afkortingen, let op je SEO enz. Waardevolle tips die zeker een betere tekst opleveren. Maar begin eens bij het begin, hoe kom je aan je tekst?

Het verhaal

Als recruiter krijg je vaak een basis tekst van de hiring manager die je vervolgens wervend maakt. Maar je vacaturetekst is niet het verhaal van de hiring manager, of die van de recruiter, maar van diegene voor wie je de vacaturetekst schrijft. Om dat verhaal goed neer te zetten ga je het volgende doen:

  • Een interview houden met de te werven doelgroep
  • De juiste vragen stellen aan die doelgroep

Een tiplijst met interview vragen

Een goed 'vacature verhaal' valt of staat met de vragen die je stelt. Wil je het verhaal bovendien persoonlijk maken pas dan storytelling toe. Storytelling is het vertellen van echte verhalen van mensen om daarmee de aandacht van de lezer te vangen en de lezer te bewegen. Onderstaand lijstje is een suggestie voor ‘storytelling interview vragen’.

  • Waarom wilde jij als Cloud Consultant bij xxx willen werken?
  • Waar werk jij op dit moment aan/heb je de afgelopen maanden aan gewerkt?
  • Wat doe jij als Java Developer bij xxx?
  • Hoe ziet je werkdag eruit?
  • Hoe zag jouw eerste dag bij xxx eruit?
  • Wat heeft jou bewogen om over te stappen naar organisatie xxx?
  • Vertel eens hoe jij je hebt ontwikkeld de afgelopen xxx maanden?
  • Aan welke projecten heb je een belangrijke bijdrage geleverd?
  • Wat voor gave uitdagingen biedt deze functie?
  • Wanneer ga jij extra happy ‘s avonds naar huis?

Heb je aanvullingen of betere vragen? Of wil je deze aanpak eens proberen? Mail mij op info@roomforrecruitment.nl.

Je vacaturetekst schrijven voor je doelgroep?

Een open deur, of toch niet. Want weet jij echt op welke arbeidsvoorwaarden je doelgroep zit te wachten? Wat nu echt een reden is om over te stappen? Welk soort technieken en ontwikkel mogelijkheden aanspreken? Wat gaat de kandidaat precies doen in de nieuwe functie?

Vaak hebben we het als recruiter ontzettend druk met gesprekken voeren en zorgen dat het dat het proces goed verloopt voor 30 vacatures tegelijk. Dan heb je weinig tijd over om je daarin te gaan verdiepen. Toch verdient de tijd die je daarin stopt zich dubbel en dwars terug. Tip: doe een deel van je vacature intake met iemand die dit werk al doet ipv alleen de hiring manager over de job te interviewen. Of heb een aantal vragen klaar die je bij iedere nieuwe vacature aan een expert op het vakgebied kunt mailen. Dat levert betere teksten en werkt ook nog eens preselecterend.

Vacatureteksten voor Java Developers afschaffen?

Zo'n geestige foto voorbij zien komen op Linkedin. Die sluit aan bij wat ik vaak hoor van de Java Developers die ik benader. Die vertellen mij dan wat er op deze foto staat. Dat ze per ongeluk hun cv op monsterboard hebben gezet. En dat ze daar spijt van hebben omdat ze nu gestalked worden. Of dat ze met een bureau zijn gaan praten en dat ze nu bij 20 bedrijven op gesprek kunnen.

Een baan ‘zoeken’

Developers zitten vaak goed in de huidige baan maar staan open voor een nieuwe uitdaging en hoeven daarvoor niet op zoek. De inbox zit al vol met e-mails van slimme recruiters die het persoonlijke email adres weten te achterhalen en met een cursus “hoe source ik een Developer” hebben geleerd dat je in de subject slimme dingen moet zetten die tot actie aanzetten.

Schaap met 5 poten

De Java Developer zoekt een schaap met 5 poten maar dan in een baan. En die vindt ie gegarandeerd. Ervaren Java Developers noemen vaak als belangrijk de in-house baan. Want willen even niet meer gedetacheerd worden. Vaak genoemd zijn ook: volop ruimte om zichzelf technisch te kunnen ontwikkelen, minimale reistijd, goeie werk en privé balans en de pingpong en voetbal tafels en zitzakken zijn passé.

Vacaturetekst?

Moet je voor deze Java Developers dan nog wel een wervende en onderscheidende vacaturetekst op je site plaatsen? Is het nodig om je ontwikkel mogelijkheden en je 4 daagse werkweek in de schijnwerpers te zetten als je deze doelgroep alleen bereikt met sourcen? Leest de veel gehunte Java Developer nog wel een vacature tekst? Of kun je die afschaffen en verwijzen naar de GitHub account van je developers en naar je arbeidsvoorwaarden?

Sollicitatieknop

Uit gesprekken weet ik dat, nadat een kandidaat door je benaderd is, hij of zij checkt of de baan in kwestie een stap vooruit is op de “werken bij” site en in de vacaturetekst. Jezelf kunnen herkennen in alles wat in de vacature staat is ook belangrijk. Je merkt in sollicitatie gesprekken dat de vacaturetekst als voorbereiding wordt gelezen. Ook vanuit google analytics zie ik dat de vacaturetekst bezocht wordt. De vacaturetekst is dan niet de eerste indruk maar biedt informatie en een ‘klik’ moment. En weer een kans om je te onderscheiden van de rest. Dus gewoon een goeie vacaturetekst schrijven. Met nadruk op bovenstaande pull factoren. Alleen op die sollicitatieknop zal niet snel worden gedrukt....

Toon meer berichten

Blog Navigatie




Kandidaten enthousiasmeren voor jouw vacature?

Wij hebben ruimte voor jouw recruitment